
المؤخّر
Al-Muakhkhir
2. Meaning
The Delayer
He Who Puts Far Away
3. Explanation
The One who delays or postpones. The One who puts off advancement. The One who holds back or keeps something back to put it in its proper place. The One who causes something to lag behind.
4. Quran
يَغْفِرْ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرْكُمْ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ۚ إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاءَ لَا يُؤَخَّرُ ۖ لَوْ كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
Allah will forgive you of your sins and delay you for a specified term. Indeed, the time [set by] Allah, when it comes, will not be delayed, if you only knew.' ". (16:61)
And when their term has come, they will not remain behind an hour, nor will they precede [it]. (71:4)
To whoever wills among you to proceed or stay behind. (74:37)
Say, "For you is the appointment of a Day [when] you will not remain thereafter an hour, nor will you precede [it]." (34:30)
That Allah may forgive for you what preceded of your sin and what will follow and complete His favor upon you and guide you to a straight path. (48:2)
Man will be informed that Day of what he sent ahead and kept back. (75:13)
And never think that Allah is unaware of what the wrongdoers do. He only delays them for a Day when eyes will stare [in horror]. (14:42)
And We have already known the preceding [generations] among you, and We have already known the later [ones to come]. (15:24)
And We do not delay it except for a limited term. (11:104)
فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ
لِمَن شَاءَ مِنكُمْ أَن يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ
قُل لَّكُم مِّيعَادُ يَوْمٍ لَّا تَسْتَأْخِرُونَ عَنْهُ سَاعَةً وَلَا تَسْتَقْدِمُونَ
لِّيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا
يُنَبَّأُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ
وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ ۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ
وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنكُمْ وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَأْخِرِينَ
وَمَا نُؤَخِّرُهُ إِلَّا لِأَجَلٍ مَّعْدُودٍ
5. Hadith
5.1 Abu Musa (رضي الله عنه) reported: The Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم) used to supplicate:
اللهم اغفر لي خطيئتي وجهلي، وإسرافي في أمري، وما أنت أعلم به مني، اللهم اغفر لي جدي وهزلي، وخطئي وعمدي، وكل ذلك عندي، اللهم اغفر لي ما قدمت وما أخرت، وما أسررت وما أعلنت، وما أنت أعلم به مني، أنت المقدم، وأنت المؤخر، وأنت على كل شيء قدير
"O Allah! Forgive my errors, ignorance and immoderation in my affairs. You are better aware of my faults than myself. O Allah! Forgive my faults which I committed in seriousness or in fun deliberately or inadvertently. O Allah! Grant me pardon for those sins which I committed in the past and I may commit in future, which I committed in privacy or in public and all those sins of which You are better aware than me. You Alone can send whomever You will to Jannah, and You Alone can send whomever You will to Hell-fire and You are Omnipotent."
(Riyad as-Salihin 1476)
5.2 'Ali (رضي الله عنه) reported: When the Messenger of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) was in Salat (prayer), he used to supplicate towards the end of prayer after Tashahhud and before the concluding salutations:
اللهم اغفر لي ما قدمت وما أخرت، وما أسررت وما أعلنت، وما أسرفت، وما أنت أعلم به مني، أنت المقدم، وأنت المؤخر، لا إله إلا أنت
(Riyad as-Salihin 1424)
5.3 Hazrat Abdullah Ibn Umar (رضي الله عنه) narrated that the Messenger of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) said, "Whoever is afflicted with financial issues, should say while leaving his home
بسم الله على نفسي ومالي وديني، اللهم رضِّـني بقضاءك، وبارك لي فيما قُـدِّر لي، حتى لا أحب تعجيل ما أخَّرت، ولا تأخير ما عجَّـلت
(Ibn Sunni)
5.4 Anas (رضي الله عنه) reported: The Messenger of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) said,
أتموا الصف المقدم، ثم الذي يليه، فما كان من نقص فليكن في الصف المؤخر
(Riyad as-Salihin Book 8, Hadith 103)
5.5 It was narrated that Jabir bin ‘Abdullah (رضي الله عنه) said: “The Messenger of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) said:
خَيْرُ صُفُوفِ الرِّجَالِ مُقَدَّمُهَا وَشَرُّهَا مُؤَخَّرُهَا وَخَيْرُ صُفُوفِ النِّسَاءِ مُؤَخَّرُهَا وَشَرُّهَا مُقَدَّمُهَا
(Sunan Ibn Majah Vol. 1, Book 5, Hadith 1001)
5.6 It was narrated that Ibn `Abbas (رضي الله عنه) said: “When the Messenger of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) prayed Tahajjud at night, he would say:
اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ وَلَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ قَيَّامُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ وَلَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ مَالِكُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ وَلَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ الْحَقُّ وَوَعْدُكَ حَقٌّ وَلِقَاؤُكَ حَقٌّ وَقَوْلُكَ حَقٌّ وَالْجَنَّةُ حَقٌّ وَالنَّارُ حَقٌّ وَالسَّاعَةُ حَقٌّ وَالنَّبِيُّونَ حَقٌّ وَمُحَمَّدٌ حَقٌّ اللَّهُمَّ لَكَ أَسْلَمْتُ وَبِكَ آمَنْتُ وَعَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْكَ أَنَبْتُ وَبِكَ خَاصَمْتُ وَإِلَيْكَ حَاكَمْتُ فَاغْفِرْ لِي مَا قَدَّمْتُ وَمَا أَخَّرْتُ وَمَا أَسْرَرْتُ وَمَا أَعْلَنْتُ أَنْتَ الْمُقَدِّمُ وَأَنْتَ الْمُؤَخِّرُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ وَلاَ إِلَهَ غَيْرُكَ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِكَ
(Sunan Ibn Majah Vol. 1, Book 5, Hadith 1355)
5.7 Ibn 'Abbas (رضي الله عنه) reported: The Messenger of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) used to supplicate:
اللهم لك أسلمت، وبك آمنت، وعليك توكلت، وإليك أنبت وبك خاصمت، وإليك حاكمت، فاغفر لي ما قدمت، وما أخرت وما أسررت وما أعلنت، أنت المقدم، وأنت المؤخر، لا إله إلا أنت ولا حول ولا قوة إلا بالله
(Riyad as-Salihin 1480)
6. Benefits of invoking (Ya Allahu) Ya Muakhkhiru frequently
- Worldly tasks will be happily carried out
- Will love Muslims and avoid disbelievers
- Will die on Iman (Faith)
- Will be blessed with the abilities for Tawbah (Repentance)
- Obedience for Allah and His Messenger (ﷺ)
- Will not be troubled by enemies
- Will be blessed with the abilities to do good deeds
- The inner self will not be commanded by desires (i.e.,guidance for Nafs-e-Ammara)
- Rid disruptive behavior
- Develop saintly habits
- Will find tranquility in Dhikr (Remembrance of Allah)
- All your responsibilities will be handled by Allah
- Difficult tasks will be eased
﴾ إن شاء الله ﴿
7. References
7.1 Ism-e-Azam by Alama Alam Faqri (p38) ⬇️
7.2 Ism-e-Azam by Syed Abd-ur-Rahman Shah Gilani (89-90) ⬇️
7.3 Asmaullah al-Husna by Pirzada Shafiq-ur-Rahman Shah (p385-388) ⬇️
7.4 Sharh Asma-ul-Husna Muhammad Hanif Abdul Majeed, Bayt-ul-Ilm (Vol. II p214-223) ⬇️
No comments:
Post a Comment